TV, telefoni & bredband
Föreningen har ett avtal med Telia för bredband i din bostad. Bredbandsnätet består av en fiberkabel med så kallad Triple Play-funktion som levererar Digital-tv, telefon och Internetanslutning. Följande ingår:
- En digitalbox (kollektiv box som tillhör bostadsföreningen och levereras till lägenheten före inflyttning). Observera att digitalboxen är knuten till det avtal som gäller mellan bostadsrättsföreningen och Telia. Du får alltså inte ta dem med dig om du flyttar.
- Abonnemang och telefonadapter som möjliggör upp till fyra telefoner till samma telefonnummer.
- Internetanslutning med en hastighet på 1000/1000 Mbit per sekund - läs mer på https://www.telia.se/privat/tv/tvpaket/produkt/lagom
När du flyttar in ska du kontakta Telia för att få inloggningskoder till tv-paketet, eller logga in påTelia.se och hämta ut dem där.
Du som boende kan beställa fler tv kanaler/tv paket samt tjänster på din bredbandstelefoni.
Digitalboxen, WiFi-router och allt som ingår i IT-skåpet tillhör föreningen och ska alltså vara kvar i lägenheten om du flyttar.
Se www.telia.se/fiber för aktuellt erbjudande och priser för privathushåll.
IT-skåp
I de flesta bostäderna finns IT-skåpet placerad i klädkammaren eller i hallen bredvid el-centralen. I IT-skåpet finns en panel med numrerade uttag, en så kallad patchpanel. I din patchpanel bestämmer du själv vilken funktion nätverksuttagen i respektive rum ska ha. När du flyttar in så är vissa uttag i sovrum, vardagsrum och kök redan aktiverade enligt information på insidan av IT-skåpet, men du kan alltså flytta och ändra fritt till andra uttag.
Mer information finns i skötselanvisningen här.
Stänger din tv av sig efter några timmar? Det beror på att det finns en "somna"-funktion. Alla kanalbyten och volymändringar görs i digitalboxen, inte i tv:n. Det uppfattar tv:n som att ingen förändring sker. Om man inte rör någonting inom en viss tidsperiod (vanligtvis 2 timmar) tror tv:n att du somnat och stänger då av sig. Det åtgärdas genom att man i själva tv:ns inställningar stänger av somna-funktionen. Se din tv:s bruksanvisning hur man gör det.
Felsökning och support
Vid fel kontakta Telia på telefonnummer 90 200. Läs mer på Telias hemsida här.